Strona główna
Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
search
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
  • Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno
Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno

Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno

Muzealny obraz Zdzisława Jasińskiego, olej / płótno 1922 rok

0,00 zł

Masz pytanie? Napisz do nas
Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno

Jasiński Zdzisław "Hołd Stolicy" 1922 rok, olej / płótno

 

Zdzisław Jasiński - "Hołd Stolicy" , olej na płótnie naklejony na płytę. Czas powstania; 1922 rok. Obraz będący kwintesencją polskiej sztuki związanej z odzyskaniem Niepodległości przez Polskę. Obraz artysty , którego prace pojawiają się niezwykle rzadko na Światowym rynku antykwarycznym ! Praca wystawiana na pośmiertnej wystawie w Zachęcie oddającej hołd artyście !! Obraz pełen barw , ekspresji, będący Alegorią i hołdem artysty dla wyzwolonej Stolicy. Alegoryczna scena rozgrywająca się na Placu Zamkowym z widocznymi nieistniejącymi już dziś Trytonami (fontannami) okalającymi Kolumnę Zygmunta, w tle po prawej stronie widoczny Zamek Królewski. Obraz jest imponujących rozmiarów : 100 X 130 cm, w świetle ramy 75 X 100 cm. W prawym dolnym rogu widoczna imienna sygnatura "Zd. Jasiński 1922". Na odwrocie widoczna nalepka Domu Aukcyjnego Christies z lat 90. XX wieku. Na zdjęciach widoczne screen print ze źródeł biblioteki POLONA  oraz z mazowieckiej Biblioteki Cyfrowej opisującej tenże obraz. Praca artysty jest wybitnie obrazem , który należy uznać za jednostkowe dzieło szczególnego dobra Narodowego, klasy muzealnej. Stan zachowania doskonały !!

- Wystawiany ; Zdzisław Jasiński 1863-1932, Towarzystwo Sztuk Pięknych w Warszawie 1934

- Literatura ; Zdzisław Jasiński 1863-1932, katalog wystawy pośmiertnej TZSP w Warszawie 1934

- Artysta na stałe wystawiany w Muzeum Narodowym Warszawa 

Zdzisław Jasiński (1863 Warszawa-1932 Warszawa), malarz, uczeń Wojciecha Gersona w Warszawie, następnie student krakowskiej ASP oraz ASP w Monachium. Od końca lat 90. XIX wieku eksponował swoje prace na wystawach publicznych osiągając duże sukcesy. Dwa razy odznaczony w Niemczech przez tamtejsze gremium w 1889 i 1891 roku za słynny obraz "Chora Matka" przez kolejną dekadę zdobywał nagrody w Warszawie, Chicago , Los Angeles, San Francisco i Paryżu. Po powrocie do Stolicy stał się ważną postacią życia artystycznego Warszawy. Wielokrotnie wystawiał, prace w większości zostały zniszczone w wyniku działań wojennych. "Hołd Stolicy" odznacza się zarówno ornamentalnym bogactwem , jak i solidną konstrukcją przestrzeni. W alegorycznym nurcie swojej twórczości Jasiński podjął tematykę związaną z dziejami Polski i Warszawy, użył tutaj historycznego XVIII kostiumu , który znał z obrazów polskich monachijczyków. "Hołd Stolicy" zdradza znajomość wielkich mistrzów malarstwa XVII i XVIII stulecia. Około 1900 roku Jasiński rozjaśnił paletę barwną. Współcześniejsze, ciemne "monachijskie" tonacje poprzez użycie soczystych odcieni zastąpił tonacjami"impresjonistycznymi". "Hołd Stolicy", będący wyimaginowaną sceną dziejącą się na Placu Zamkowym pod cokołem Kolumny Zygmunta. Pod pomnikiem tronuje odziana w rokokową , zdobną suknię alegoryczna postać Warszawy. Przychodzą się jej pokłonić przedstawiciele stołecznego mieszczaństwa, rzemieślnicy, uliczni sprzedawcy, dzieci komunijne, harcerze. Mieszkańcy trzymają łany zboża i wieńce dożynkowe przywodzące na myśl rozwiązanie kompozycyjne i scenerię "Konstytucji 3 Maja 1791 roku" Jana Matejki

"Duży talent, wielka osobista i fachowa kultura, wysokiej miary kunszt używania farby olejnej, wykwint i żywotność kolorytu , polot i fantazja"

cyt.Apoloniusza Kędzierskiego