Strona główna
Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
search
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
  • Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku
Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku

Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku

Jeden z kandelabrów znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie !!

0,00 zł

Masz pytanie? Napisz do nas
Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku

Br.Łopieńscy / "Nike", para kandelabrów ok. 1900 roku

 

Para kandelabrów z najwspanialszej, warszawskiej pracowni brązowniczej Braci Łopieńskich. Brąz patynowany / złocony, czas powstania około 1900 roku. W centralnym miejscu widoczna jest stojąca, uskrzydlona postać Bogini Nike, na bokach której znajdują się kielichy do osadzenia świec. Wysokość 23 cm, szerokość 23,5 cm. W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie w stałej ekspozycji poświęconej brązom Braci Łopieńskich znajduje się jeden taki sam kandelabr (4 foto z tejże ekspozycji). Stan zachowania bardzo dobry, brak gałązek oliwnych w dłoniach figur.

Bracia Łopieńscy - firma której początki założenia zakładu sięgają 1862 roku specjalizującego się w wyrobie produktów ze srebra i brązu będących do dziś niedoścignionym wzorem dla artystów. Zdobywcy srebrnego medalu na wystawie światowej w Paryżu w 1879 roku, twórcy między innymi sejmowej laski marszałkowskiej. zdobywcy wielu wyróżnień i niezliczonych nagród, ikona polskiego brązownictwa, przez Muzeum Warszawy w 2013 roku zasłużenie nazwani "Tytanami warszawskiego brązownictwa"."Przeciętny człowiek, który niewiele ma z brązami do czynienia, mówi niekiedy z pogardą: A to jest tylko odlew, nierzeźbiony. Dla niego rzecz może być nie wiem jak cyzelowana, mistrzowsko zrobiona na wosk tracony, a pozostanie tylko odlewem, jakby ta rzeźba stworzyła się sama, bez interwencji człowieka - mówił z wyraźną dezaprobatą dla powszechnego niezrozumienia sztuki brązowniczej wybitny jej koneser Franciszek Starowieyski (I. Górnicka-Zdziech, Przewodnik zacnego kolekcjonera według Franciszka Starowieyskiego, wyd. Prószyński Media, Warszawa 2008, s. 96).

Oglądając brązy trzeba mieć na uwadze, iż są to dzieła sztuki szczególnego rodzaju. Powstają we współpracy artysty-rzeźbiarza oraz rzemieślnika-brązownika, gdyż proces ich tworzenia jest niezwykle długi i skomplikowany. Zaczyna się od wykonanego przez artystę projektu, na którego podstawie tworzy się model. Przy użyciu modelu zaś wykonuje się formę odlewniczą, jaką następnie zalewa się metalem o temperaturze ponad 1000°C. Po jego zastygnięciu powstaje surowy odlew. Musi być on kolejno: poddany obróbce powierzchniowej, cyzelowany, następnie zaś patynowany lub złocony. Wykonanie rzeźby z brązu wymaga od twórcy rzemieślniczej biegłości, fachowej wiedzy i doświadczenia, gdyż jeden nieprecyzyjny, fałszywy ruch może doprowadzić do nieodwracalnego zniszczenia jeszcze niepowstałego przedmiotu. Brązownik musi mieć cierpliwość anioła, siłę Ursusa, duszę poety i stalowe nerwy - pisał o swojej sztuce nestor warszawskich brązowników, Tadeusz Łopieński."